Máscaras Efêmeras

Máscaras Efêmeras

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Photo copyright © The Truman Show

Carl Gustav Jung não limitou o seu pensamento ao setting clínico, embora o temenos clínico sempre tenha permanecido como o cerne de suas andanças no mundo, assim como a psique individual o centro de suas reflexões. Estamos todos familiarizados com sua citação de que a psique humana precisa ser estudada porque é a causa de todo o mal futuro.

Jung é de fato muito direto sobre a relação entre indivíduo e sociedade, quando afirma: “A neurose está intimamente ligada com o problema do nosso tempo e realmente representa uma tentativa frustrada por parte do indivíduo para resolver o problema coletivo em sua própria pessoa”[1].

Como diz William Quinn: “Para Jung, a neurose da modernidade reside na busca massiva, externa, de respostas materiais”[2], para problemas que requerem uma abordagem psicológica, auto-conhecimento e auto-reflexão.

Ele viu como muitos de seus pacientes “estão sofrendo não de neurose clinicamente definida, mas da falta de sentido e vazio de suas vidas”, o que segundo ele “pode muito bem ser descrito como a neurose geral do nosso tempo”[3].

[1] CW 7, par. 18.

[2] William W. Quinn, ‘Mass man, mass society, individual solution,’ Quadrant, vol 15.2, p. 41.

[3] CW 16, par. 83.

[Leitura apresentada sob o título Transient Masks no C.G.  Jung-Institut Zürich, em 14 de fevereiro de 2014. Em preparo para publicação em inglês no livro The human soul in transition, at the dawn of a new era, de Erel Shalit, lançamento previsto para o segundo semestre de 2016.]

 

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Jung did not confine his thinking to the clinical setting, though the clinical temenos always remains the kernel of Jung’s wanderings in the world, just like the individual psyche is the center of his ruminations. We are all familiar with his saying that man’s psyche needs to be studied, because it is the cause of all future evil.

Jung is in fact very direct about the relationship between individual and society when he states, “Neurosis is intimately bound up with the problem of our time and really represents an unsuccessful attempt on the part of the individual to solve the general problem in his own person.”[4]

As William Quinn says, “For Jung, the neurosis of modernity lies in seeking mass, external, material answers,”[5] for problems that require a psychological approach, self-knowledge and self-reflection.
Jung saw how many of his patients “are suffering from no clinically definable neurosis, but from the senselessness and emptiness of their lives,” which, he said, “can well be described as the general neurosis of our time.”[6]

[4] CW 7, par. 18.

[5] William W. Quinn, ‘Mass man, mass society, individual solution,’ Quadrant, vol 15.2, p. 41.

[6] CW 16, par. 83.

[Lecture presented at the C.G. Jung-Institut Zürich under the title Transient Masks, on February 14th, 2014. In preparation for publication in the book The human soul in transition, at the dawn of a new era, by Erel Shalit, launching for the second half of 2016.]

 

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(1950-2018) Psicoterapeuta junguiano estabelecido em Ra'anana, Israel. Analista didata e supervisor, foi presidente da Sociedade Israelense de Psicologia Analítica (ISAP). Autor de várias publicações, incluindo "The Hero and His Shadow: Psychopolitical Aspects of Myth and Reality in Israel" e "The Complex: Path of Transformation from Archetype to Ego." Seus artigos foram publicados em revistas como Quadrant, The Jung Journal, Spring Journal, Political Psychology, Clinical Supervisor, Round Table Review, tendo referências na Encyclopedia of Psychology and Religion. Lecionou em institutos profissionais, universidades e fóruns culturais em Israel, Estados Unidos e Europa. / (1950-2018) Jungian psychoanalyst in Ra’anana, Israel. He was a training and supervising analyst, and past president of the Israel Society of Analytical Psychology (ISAP). Author of several publications, including "The Hero and His Shadow: Psychopolitical Aspects of Myth and Reality in Israel" and "The Complex: Path of Transformation from Archetype to Ego." Articles of his have have appeared in Quadrant, The Jung Journal, Spring Journal, Political Psychology, Clinical Supervisor, Round Table Review, Jung Page, Midstream, and he has entries in The Encyclopedia of Psychology and Religion. He lectured at professional institutes, universities and cultural forums in Israel, Europe and the United States.